Tutorial: Zo verwerk je Stripe transacties automatisch in Moneybird

Noteer je momenteel handmatig alle Stripe transacties in Moneybird? Of exporteer je elke maand handmatig het CSV bestand, om deze vervolgens om te zetten naar een MT-940 bestand, om deze vervolgens te kunnen importeren in Moneybird?

Er is een manier waarmee je Stripe slechts eenmalig hoeft te koppelen, vervolgens worden alle Stripe transacties automatisch ingeladen in Moneybird. Ja, inclusief het omrekenen van vreemde valuta en het loskoppelen van de Stripe fees. In deze tutorial laten we zien hoe je dit kunt aanpakken:

LET OP: GEEN FINANCIEEL ADVIES!

Let op: dit is geen financieel advies. Wij bouwen software en maken zelf ook gebruik van Moneybird. In deze tutorial laten wij zien hoe wij TransactieSysteem slim gebruiken i.c.m. Moneybird. Wellicht inspireert het jou om jouw eigen administratie te automatiseren. Inhoudelijke vraag over jouw boekhouding? Stel deze dan aan jouw boekhouder of neem contact op met een erkend Moneybird adviseur.
Vraag over TransactieSysteem? Neem dan gerust contact met ons op!

1 - Moneybird instellen categorieen

Om de geïmporteerde transacties geautomatiseerd weg te kunnen werken is het handig om eerst in te stellen wat er met de transacties moet gebeuren. 

Stripe rekent kosten per ontvangen betaling. De kosten zijn afhankelijk van de gebruikte betaalmethode en de hoogte van het transactiebedrag. De Stripe kosten kun je terugvinden op de detailpagina van een betreffende betaling in Stripe. Wanneer je TransactieSysteem gebruikt worden de kosten als aparte mutaties geïmporteerd in Moneybird. Hierdoor kun je ze gemakkelijk wegzetten op een balanscategorie.

Ga in Moneybird naar Instellingen >> Categorieën >> Toevoegen

Hier kun je een losse categorie toevoegen. Klik vervolgens op “balans” om hier een nieuwe categorie toe te voegen onder “Vlottende activa“.

Geef een herkenbare naam aan de balanscategorie zodat deze niet te verwarren is met een normale categorie op de resultatenrekening. In dit voorbeeld gebruiken wij “Stripe balanscategorie” welke we plaatsen onder de bovenliggende categorie “Overige vorderingen“.

De optie “Deze categorie kan standaard gebruikt worden op banktransacties en memoriaalboekingen.” is standaard en dien je aan te passen. Klik op het linkje “wijzigen” om dit aan te passen.

Hier kun je de balanscategorie beschikbaar maken voor andere secties in Moneybird. Voor het gemak selecteren we alle andere opties, maar wellicht is alleen de optie “inkoopfacturen” voor jou voldoende.

Voeg eventueel een grootboek en grootboekcode toe, en sla de nieuwe categorie op. 

Deze balanscategorie komt later weer aan de orde in deze tutorial.

2 - Moneybird: bankrekening toevoegen voor payment provider

Voordat we de transacties van Stripe automatisch kunnen importeren in Moneybird, dient er eerst een financiele rekening aanwezig te zijn voor deze transacties. Hier maken we een nieuwe bankrekening voor aan in Moneybird, die gaat dienen als tussenrekening.

Ga in Moneybird naar Instellingen >> Bank >> Toevoegen

Vervolgens kun je kiezen wat voor soort rekening je toe wilt voegen. Klik hier op “Payment Service Provider“. Vervolgens kun je de naam van de payment provider (bijv. Stripe) opgeven en de naam voor de nieuwe rekening (bijv. jouw bedrijfsnaam). 

3 - Moneybird: automatische boekingsregels toevoegen

Om de geïmporteerde transacties automatisch weg te boeken, maken we gebruik van ‘automatische boekingsregels’ in Moneybird. 

Ga weer in Moneybird naar Instellingen >> Bank

De ‘automatisch koppelen‘ functie schakelen wij uit. Deze optie is heel fijn en handig, maar kan vaak overenthousiast boekingen koppelen die dan niet kloppen. Vandaar dat wij werken met de ‘automatische boekingsregels’ waarbij we zeker weten dat de transacties weg worden geboekt waar we dat willen. 

 

Automatisch transacties koppelen uitschakelen in Moneybird

Vervolgens kunnen we op dezelfde pagina een nieuwe boekingsregel aanmaken.

Dit zijn de boekingsregels die wij bijvoorbeeld hebben ingesteld:


Factuur en/of externe factuur:

– Bedrag is gelijk aan het factuurbedrag incl. btw
– Omschrijving bevat het kenmerk

 

Categorie:
Koppelen aan Kruisposten wanneer
– Omschrijving bevat STRIPE PAYOUT

 

Categorie:
Koppelen aan Stripe balanscategorie wanneer
– Omschrijving bevat Stripe processing fees

 

 

Bepaal welke boekingsregels + labels voor jouw administratie relevant zijn en in hoeverre je de Stripe transacties volledig wilt automatiseren.

Stripe labels voor automatiseren in Moneybird

Via TransactieSysteem worden Stripe transacties gegroepeerd en wordt er een apart label meegegeven voordat ze door worden gezet in Moneybird. Hierdoor kun je gemakkelijk geautomatiseerde boekingsregels aanmaken.

Deze labels kun je gebruiken voor Stripe transacties:

  • Stripe processing fees (hier vallen alle kosten van Stripe onder voor het gebruik van verschillende betaalmethodes)
  • STRIPE PAYOUT (uitbetalingen van Stripe naar jouw bankrekening)
  • REFUND FOR CHARGE (een terugbetaling naar een klant)
  • REFUND FOR PAYOUT (een uitbetaling wordt teruggedraaid)
  • Stripe PAYMENT REFUND FAILURE
  • Stripe Chargeback withdrawal (een invordering van een betaling van een klant)
  • Stripe Chargeback reversal (een invordering van een klant wordt teruggedraaid)
  • Stripe Dispute fee (de kosten van een dispuut)
  • Stripe Dispute fee refund (de kosten van een dispuut worden teruggedraaid)
  • Stripe Transfer (transacties waarmee een negatief saldo op jouw Stripe rekening/balans wordt aangevuld)
  • Stripe Fee – Billing
  • Stripe Fee – Custom Domain
  • Stripe Fee – Automatic Taxes
  • Stripe Application fee (kosten voor gebruik Stripe Connect)
  • Stripe Application fee refund (kosten voor gebruik van Stripe Connect worden teruggestort)
  • Stripe Climate contribution (bijdrage aan climate contribution)

4 - TransactieSysteem: software connecties maken

Nu de voorbereidingen gedaan zijn voor de automatische Stripe koppeling in Moneybird, kunnen we TransactieSysteem gaan instellen.

Login op jouw TransactieSysteem account en ga naar de “Software koppelen” pagina. 

Koppel hier jouw Stripe account en Moneybird account aan TransactieSysteem zodat de transacties automatisch binnengehaald kunnen worden.

5 - TransactieSysteem: automatisering activeren & transacties importeren

Zodra de software connecties gemaakt zijn kun je een automatisering activeren. 

Ga naar de pagina  “connecties activeren” en voeg een nieuwe automatisering regel toe. 

Selecteer jouw Stripe account bij het kopje ‘Payment provider’ en selecteer de nieuwe aangemaakte rekening in Moneybird onder het kopje ‘Boekhouding’. Klik vervolgens op het blauwe vinkje om de automatisering op te slaan. Na opslaan check je of de nieuwe automatisering ook op actief staat, dit is zo wanneer de schuifbalk aan de linkerkant de blauwe kleur heeft. 

Ga naar de pagina  “Transactie overzicht” en selecteer de zojuist ingestelde automatisering. 

Wanneer er nog niets te zien is dan is de synchronisatie nog niet uitgevoerd, dit kan enkele uren duren.

Zodra er wel transacties te zien zijn dan staat er ook een status bij.

Status “Wachtrij” houdt in dat de betreffende transactie in de wachtrij staat om verwerkt te worden. 
Status “Verwerkt” houdt in dat de transactie is verwerkt en in Moneybird terug te vinden is.

6 - Moneybird: automatische boekingsregels worden uitgevoerd & transacties verwerkt

Wanneer je de betreffende financiële rekening in Moneybird bekijkt zul je de verwerkte transacties ook terugvinden.

Moneybird heeft enkele minuten nodig om de automatische boekingsregels uit te voeren en de geïmporteerde transacties van Stripe te koppelen aan de juiste categorie of factuur.

7 - Moneybird: inkoopfactuur verwerken

Aan het einde van de maand ontvang je vanuit Stripe een factuur met de kosten voor het gebruik van hun diensten. Deze dien je zelf te downloaden vanuit het Stripe dashboard in het menu “documenten”.

Handig om te weten: het downloaden van de inkoopfacturen van Stripe kun je ook geautomatiseerd doen met de tool VerzamelSysteem.


De Stripe factuur verwerk je zoals normaal als inkoopfactuur in de administratie. Echter de betaling van de factuur wordt verrekend met de nieuwe “Stripe balanscategorie” die we eerder in deze tutorial hebben aangemaakt, en waar de Stripe kosten nu automatisch op weggeboekt worden. Zodra de inkoopfactuur is ingeboekt kun je klikken op Betaling >> Registreer betaling >> Verrekenen met balanscategorie. Hier kun je vervolgens de “Stripe Balanscategorie” weer selecteren.

Het bedrag aan Stripe kosten op de balans wordt dan weggeboekt tegenover de (reeds betaalde) Stripe inkoopfactuur.

8 - Ter controle

Om te checken of alles qua automatisering op rolletjes loopt kun je het volgende controleren:

  • Het saldo op de Stripe tussenrekening in Moneybird, loopt gelijk aan het saldo wat nog open staat bij Stripe. 

9 - Hoe kan ik Mollie transacties automatisch verwerken in Moneybird?

Werk je met Mollie & Moneybird? Dan kun je dezelfde methode gebruiken zoals omschreven in deze tutorial. Maak dan i.p.v. een “Stripe balanscategorie” een “Mollie balanscategorie” aan. Ook dien je de omschrijvingen van Mollie transacties te gebruiken voor automatische boekingsregels in Moneybird.

Er is een aparte (video)tutorial over het automatiseren van Mollie transacties in Moneybird:

>> Klik hier voor de Mollie tutorial

10 - Hoe kan ik PayPal transacties automatisch verwerken in Moneybird?

Werk je met PayPal & Moneybird? Dan kun je niet exact dezelfde methode gebruiken zoals omschreven in deze tutorial.

PayPal geeft namelijk geen facturen uit over de fees die ze in rekening brengen. De PayPal fees kun je in dit geval wegboeken in Moneybird als kosten/categorie op de resultatenrekening in plaats van op de balans. Anders is er dus geen inkoopfactuur om de balans op weg te boeken.

Er is een aparte tutorial over het automatiseren van PayPal transacties in Moneybird:

>> Klik hier voor de PayPal tutorial

Ook Stripe automatiseren in Moneybird?

Gratis Tutorial

Gratis Tutorial

PayPal & Mollie COMPLEET AUTOMATISEREN binnen Moneybird?

In de tutorial laten we je precies zien welke (balans)categorieën je nodig hebt en welke automatische boekingsregels je in kunt stellen om jouw administratie verder te automatiseren.

Tutorial ontvangen?

Opt-in tutorial aanvraag

Blijf op de hoogte van verdere ontwikkelingen, integraties & acties!

Opt-in geinteresseerd + integratie